skip to Main Content

תקיפה הגורמת חבלה של ממש

עבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש לפי סעיף 380 לחוק העונשין מוגדרת כתקיפה שבה נגרם למותקף פגיעה גופנית, ולכן חשוב להבין כי כל נזק גופני יכול להיחשב חבלה של ממש. בעבירה זו ניתן לראות לדוגמא: שריטה, פצע, שפשוף, כתם כחול ועוד.

אם זאת, בחוק העונשין ניתן לראות הבדלים משמעותיים בין דרגות חומרה של 3 עבירות תקיפה אשר מופיעות בו: החל מתקיפה סתם שלא גורמת כל נזק גופני, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, ותקיפה בנסיבות מחמירות. כמו המחוקק, גם בתי המשפט מתייחסים לדרגות התקיפה השונות בצורה מדרגית, מבחינת רמות הענישה למי שמורשע בגין עבירות אלה. עורך דין איתמר צור מסביר מהם ההבדלים בין המקרים, ומה צפוי למי שמואשם בעבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש.

כיצד יכולה להתבצע עבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש?


עבירת התקיפה מתבצעת באמצעות הפעלת אלימות כנגד אחר, כאשר העבירה יכולה להתבצע בהפעלת כוח פיסי ללא הסכמה או ברמייה. לפי עבירה זו ניתן לתקוף בצורה פיזית אדם אחר במקרים כמו דחיפה, מכה, נגיעה. אך בנוסף לכך, גם שימוש בחומרים שונים כגון רעלים, חשמל, גז, מים חמים, הגורמים לחבלה פיזית בנפגע יכולה להיחשב בתור תקיפה הגורמת חבלה של ממש.

הבדלים בין סוגי התקיפה


כפי שהסברנו, במקרה תקיפה הגורמת לחבלה של ממש חוק העונשין קובע מספר דרגות חומרה:

  • תקיפה סתם- תקיפה ללא נזק פיזי- תקיפה זו מופיע בסעיף 379 לחוק העונשין אשר קובע מה נחשב בתור "תקיפה סתם". במקרה זה מדובר בתקיפה שאין לה כל תוצאה פיזית על המותקף, והוא לא נפגע בצורה משמעותית. לפי החוק, התוקף חברו שלא כדין דינו מאסר שנתיים, אך זאת כמובן במסגרת הנסיבות.

  • תקיפה הגורמת חבלה של ממש- תקיפה זו מופיעה בסעיף 380 לחוק העונשין ולפיה התוקף חברו וגורם לו בכך חבלה של ממש, דינו מאסר שלוש שנים. בניגוד למקרה הקודם, בעבירה זו מדובר בנזק פיזי לגוף המותקף. עם זאת, החוק אינו מפרט מהי אותה חבלה וכיצד נגרמה. לכן, זוהי שאלה שתשפיע רבות על תוצאת ההליך המשפטי כנגד מי שמואשם בעבירה זו.

  • תקיפה בנסיבות מחמירות- תקיפה זו מופיעה בסעיף 382(ג) והיא מחברת בין שני סוגי התקיפות האחרות: תקיפה סתם (ללא נזק פיזי), או תקיפה הגורמת חבלה של ממש (נזק פיזי כזה או אחר). ההבדל בין סוג תקיפה זו לאחרות היא כאשר התקיפה מתבצעת באמצעות שניים או יותר, או בתוך המשפחה. העונש בנוגע לסוג תקיפה זו היא הכפלת הענישה המקסימלית, וכוללת 4 שנות מאסר על תקיפה סתם בנסיבות מחמירות, ו-6 שנות מאסר על תקיפה בנסיבות מחמירות.


האשמה בעבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש


כמו שראינו יש חשיבות גדולה לסוג התקיפה עצמה, והנסיבות בהן היא התבצעה. בתי המשפט קבעו בעבר כי תקיפה הגורמת חבלה של ממש היא "כל חבלה שיש לה ביטוי מוחשי". לכן עולה השאלה האם כל שריטה תחשב לחבלה של ממש? התשובה משתנה פעמים רבות לפי ניהול ההליך והחלטת בית המשפט. כך למשל, לעיתים אדמומיות בעור תחשב לתקיפה, ולעתים יידרש חתך ממשי. תפקידו של עורך הדין הפלילי הוא להוכיח כי הנזק שנגרם לא נגרם בצורה ישירה מהתקיפה, או כי נזק זה אינו תקיפה הגורמת לחבלה של ממש. לכן יש חשיבות רבה לבחירת קו הגנה נכון עוד בשלב החקירה במשטרה בשביל לתכנן את ניהול ההליך הפלילי לאחר מכן, ויש חשיבות להתייעץ עם עורך דין פלילי מנוסה. זוהי עוד דוגמה טובה לכך שחשוב להיעזר בשירותי עורך דין פלילי ייעוץ חקירה במשטרה.

כיצד מוכיחים שנגרמה חבלה?


בשביל להוכיח כי הייתה תקיפה הגורמת חבלה של ממש, בית המשפט יכול להיעזר בתמונות מהאירוע, ותיעוד רפואי. עורך דין פלילי יכול להסתמך על תיעוד רפואי, וכך לחקור ולהוכיח במקרים מסוימים כי לא ניתן להסתמך על תמונות ותיעוד עצמאי שלא מלווה בתיעוד רפואי רשמי. עוד ניתן לחקור ולהוכיח כי קיים פגם או נתק בין הקשר למקרה אל התיעוד הרפואי שהוצג, או כי קיים בזה פגם. כל זאת יכול להוביל למחיקת העברה החמורה של גרימת חבלה, והותרת תקיפה מינורית בלבד, שהענישה עליה קלה הרבה יותר.

מה העונש על תקיפה הגורמת לחבלה של ממש?


לשופטים בישראל שיקול דעת רחב, והענישה במקרה תקיפה הגורמת חבלה של ממש משתנה בין אדם לאדם, לפי הנסיבות. יש משמעות רבה לנתונים הספציפיים, לנזק שנגרם מצד אחד, אל מול מידת האחריות של הנאם לנזק הזה. בנוסף לכך, יש משמעות ללקיחת אחריות, ולהליך הטיפולי לאחר התקיפה. בצורה זו, תיקים חמורים יכולים להסתיים למשל בעונש קל.

כך למשל, לקוח המשרד הואשם בגרימת חבלה לדודו, אשר הותקף על ידו, ודימם בדימום רציני מראשו. עורך דין איתמר צור ניהל משא ומתן בשביל להוכיח את נסיבות התקיפה אשר היו שונות מבחינה ראייתית אל מול מה שהיה כתוב בכתב האישום, וכן עשה מהלכים מאחורי הקלעים אל מול רשויות התביעה והמשפחה. לבסוף, תיק שעליו יכול להיגזר עונש קשה של מאסר בפועל או עבודות שירות, הסתיים בהסכמת התביעה במאסר על תנאי בלבד. לפסק דין המלא לחץ כאן

חקירה בחשד תקיפה הגורמת חבלה של ממש


כאשר אדם נחקר בעבירה זו חשוב לא להגיד דבר עד שמגיע עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בעבירות אלימות ותקיפה הגורמת חבלה. לפעמים הגרסה הראשונה חשובה ביותר ויכולה להוביל בסוף להחלטה אם להגיש או לא להגיש כתב אישום פלילי. אמצעות עורך הדין ייבדק האם וניתן להעלות גרסה מתאימה אשר תעלה הגנות משפטיות שונות או סייגים לאחריות הפלילית, ולכן על החשוד להיות מוכן לחקירה בשביל לא לעשות טעויות שיעלו ביוקר.

בסופו של דבר, המשפט הפלילי הוא כמו משחק שחמט, וצריך לתכנן כמה צעדים קדימה. גירסה שנמסרת במערכה הראשונה, יכולה להוביל לזיכוי במערכה האחרונה!

 

פנה היום לייעוץ ראשוני, עורך דין איתמר צור, מקצועי ומנוסה בייצוג בעבירות תקיפה הגורמת חבלה של ממש, בטלפון 0507246247